Artikel

Lactose vrij? Waar moet je op letten?

Vaak gaat de periode voordat je ontdekt dat je lactose intolerantie hebt gepaard met jarenlange onverklaarbare buikpijn en diarree. Wanneer je dan eindelijk gevonden hebt dat je niet tegen lactose kunt ontstaat de volgende vraag: Wat mag ik nu allemaal wel of niet eten?
Met deze pagina proberen we je wat handvaten te geven om dit te gaan begrijpen.
Voor alle duidelijkheid, lactose intolerantie is niet het einde van de wereld maar je moet de "trucjes" even leren begrijpen.

Volg de onderstaande vier stappen om zeker te weten dat er geen lactose in je eten zit:
  1. Kijk op het etiket en zoek naar het onderstaande icoon. Als deze aanwezig is kun je er zeker van zijn dat het GEEN lactose bevat.
  2. Kijk op het etiket en zoek naar het onderstaande icoon. Als deze aanwezig is kun je er zeker van zijn dat het WEL lactose bevat.
  3. Kijk achterop het etiket voor de allergeneninformatie. De onderstaande benamingen zijn NIET toegestaan:
    • Bevat lactose
    • Bevat koemelkeiwit
    • Bevat melk
  4. Kijk achterop het etiket en zorg dat GEEN van onderstaande stoffen aanwezig is binnen de voeding.
    • Melk
    • Zuivel
    • Magere/Volle Melkpoeder
    • Magere/Volle/Droge melkbestandelen
    • Wrongel/Wei/Weipoeder/
    • Caseïnaat/Caseïne/Melkeiwit
    • Gehydrolyseerd melkeiwit
    • Melkderivaat
    • Lactose/Melksuiker
    • Kaas (m.u.v. Nederlandse kaas)
    • Margarine (niet plantaardig)
    • Room/Roomboter/Boterconcentraat
    • Boterolie/Melkvet/Melkzout
    • Yoghurt
    • Lactalbumine/betalactoglobuline
    • Lactoperoxidase/Lactoval
    • Recaldent/Transglutaminase
    • E234/Nisine


Wil je toch eens lekker uit eten en niet willen letten op de ingrediënten? Gebruik dan het onschuldig middel: Kerutabs

Meer informatie is te vinden op: