Home / Behandelingen / Roken en je hart

Roken en je hart

Welke invloed heeft roken op het hart en de bloedvaten?- Roken en je hart

Het roken van sigaretten veroorzaakt elk jaar ongeveer 1 op de 5 sterfgevallen in de Verenigde Staten. Het is de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaak en ziekte in de Verenigde Staten.

Roken is schadelijk voor bijna elk orgaan in het lichaam, inclusief het hart, de bloedvaten, longen, ogen, mond, voortplantingsorganen, botten, blaas en spijsverteringsorganen. Dit artikel gaat over hoe roken het hart en de bloedvaten beïnvloedt.

Andere artikelen over gezondheidsthema's, zoals COPD (chronische obstructieve longziekte), bronchitis en hoest , bespreken hoe roken de longen beïnvloedt.

Roken en uw hart en bloedvaten

De chemicaliën in tabaksrook zijn schadelijk voor uw bloedcellen. Ze kunnen ook de functie van uw hart en de structuur en functie van uw bloedvaten beschadigen. Deze schade verhoogt uw risico op atherosclerose .

Atherosclerose is een ziekte waarbij een wasachtige substantie, plaque genaamd, zich ophoopt in de slagaders. Na verloop van tijd verhardt en vernauwt tandplak uw bloedvaten. Dit beperkt de stroom zuurstofrijk bloed naar uw organen en andere delen van uw lichaam.

Ischemische hartziekte treedt op als er zich plaque ophoopt in de slagaders die het hart van bloed voorzien, de zogenaamde kransslagaders. Na verloop van tijd kan hartaandoening leiden tot pijn op de borst , hartaanval , hartfalen , aritmieën of zelfs de dood.

Roken is een belangrijke risicofactor voor hartaandoeningen. In combinatie met andere risicofactoren - zoals een ongezond cholesterolgehalte in het bloed , hoge bloeddruk en overgewicht of obesitas - verhoogt roken het risico op hartaandoeningen verder.

Roken is ook een belangrijke risicofactor voor perifere aderziekte (PAD). PAD is een aandoening waarbij plaque zich ophoopt in de slagaders die bloed naar het hoofd, de organen en de ledematen voeren. Mensen met PAD lopen een verhoogd risico op hartaandoeningen, hartaanvallen en beroertes .

Roken en atherosclerose 

De afbeelding laat zien hoe roken de slagaders in het hart en de benen kan beïnvloeden. Figuur A toont de locatie van coronaire hartziekte en perifere arterieziekte. Figuur B toont een gedetailleerd beeld van een beenslagader met atherosclerose - opbouw van plaque die de bloedstroom gedeeltelijk blokkeert. Figuur C toont een gedetailleerd overzicht van een kransslagader met atherosclerose.Elke hoeveelheid roken, zelfs licht roken of incidenteel roken, kan het hart en de bloedvaten beschadigen. Voor sommige mensen, zoals vrouwen die anticonceptiepillen gebruiken en mensen met diabetes, vormt roken een nog groter risico voor het hart en de bloedvaten.Tweedehands rook kan ook het hart en de bloedvaten beschadigen. Tweedehands rook is de rook die afkomstig is van het brandende uiteinde van een sigaret, sigaar of pijp. Passief roken verwijst ook naar rook die wordt uitgeademd door een persoon die rookt.

Tweedehands rook bevat veel van dezelfde schadelijke chemicaliën die mensen inademen als ze roken. Passief roken kan het hart en de bloedvaten van mensen die niet roken op dezelfde manier beschadigen als actief roken schadelijk is voor mensen die wel roken. Passief roken verhoogt het risico op een hartaanval en overlijden bij volwassenen aanzienlijk.

Passief roken verhoogt ook het risico van kinderen en tieners op toekomstige ischemische hartziekte omdat het:

  • Verlaagt HDL-cholesterol (ook wel 'goed' cholesterol genoemd)
  • Verhoogt de bloeddruk
  • Beschadigt hartweefsel

De risico's van passief roken zijn vooral hoog voor premature baby's met respiratory distress syndrome (RDS) en kinderen met aandoeningen zoals astma .

Onderzoekers weten minder over de invloed van sigaren- en pijprook op hart en bloedvaten dan over sigarettenrook.

De rook van sigaren en pijpen bevat echter dezelfde schadelijke chemicaliën als de rook van sigaretten. Studies hebben ook aangetoond dat mensen die sigaren roken een verhoogd risico lopen op hartaandoeningen.

Voordelen van stoppen met roken en het vermijden van tweedehands rook

Een van de beste manieren om uw risico op hartaandoeningen te verminderen, is door tabaksrook te vermijden. Begin nooit met roken. Als je al rookt, stop dan. Het maakt niet uit hoeveel of hoelang je hebt gerookt, stoppen is goed voor je.

Probeer ook passief roken te vermijden. Ga niet naar plaatsen waar roken is toegestaan. Vraag vrienden en familieleden die roken om het in huis en in de auto niet te doen.

Als u stopt met roken, verkleint u het risico op het ontwikkelen van en overlijden aan een hartaandoening. Na verloop van tijd zal stoppen ook het risico op atherosclerose en bloedstolsels verlagen.

Als u rookt en al een hartaandoening heeft, vermindert het stoppen met roken uw risico op plotselinge hartdood , een tweede hartaanval en overlijden door andere chronische ziekten.

Onderzoekers hebben gemeenschappen bestudeerd die roken op werkplekken en op openbare plaatsen hebben verboden. Het aantal hartaanvallen in deze gemeenschappen is behoorlijk gedaald. Onderzoekers denken dat deze resultaten te wijten zijn aan een afname van actief roken en verminderde blootstelling aan passief roken.

Wat zijn de risico's van roken?- Roken en je hart

De chemicaliën in tabaksrook zijn op veel manieren schadelijk voor uw hart en bloedvaten. Ze:

  • Draag bij aan ontstekingen, die de vorming van tandplak in uw bloedvaten kunnen veroorzaken.
  • Beschadig de wanden van bloedvaten, waardoor ze stijf en minder elastisch (rekbaar) worden. Deze schade vernauwt de bloedvaten en draagt ​​bij aan de schade die wordt veroorzaakt door een ongezond cholesterolgehalte.
  • Normale hartritmes verstoren.
  • Verhoog uw bloeddruk en hartslag, waardoor uw hart harder werkt dan normaal.
  • Verlaag uw HDL ("goede") cholesterol en verhoog uw LDL ("slechte") cholesterol. Roken verhoogt ook uw triglycerideniveau. Triglyceriden zijn een soort vet dat in het bloed wordt aangetroffen.
  • Maak uw bloed dikker en maak het moeilijker voor uw bloed om zuurstof te vervoeren.

Roken en risico op hartaandoeningen

Roken is een belangrijke risicofactor voor ischemische hartziekte , een aandoening waarbij plaque zich ophoopt in de kransslagaders. Deze slagaders voorzien uw hartspier van zuurstofrijk bloed.

Wanneer plaque zich ophoopt in de slagaders, wordt de aandoening atherosclerose genoemd .

Plaque vernauwt de slagaders en vermindert de bloedstroom naar uw hartspier. De opeenhoping van plaque maakt het ook waarschijnlijker dat zich bloedstolsels vormen in uw bloedvaten. Bloedstolsels kunnen de bloedstroom gedeeltelijk of volledig blokkeren.

Roken draagt ​​na verloop van tijd bij aan atherosclerose en verhoogt het risico op het krijgen en overlijden aan hartaandoeningen, hartfalen of een hartaanval .

In vergelijking met niet-rokers hebben mensen die roken meer kans op hartaandoeningen en krijgen ze een hartaanval. Het risico op het krijgen of overlijden aan een hartaanval is zelfs nog groter bij mensen die roken en al een hartaandoening hebben.

Voor sommige mensen, zoals vrouwen die anticonceptiepillen gebruiken en mensen met diabetes, vormt roken een nog groter risico voor het hart en de bloedvaten.

Roken is een belangrijke risicofactor voor hartaandoeningen. In combinatie met andere risicofactoren - zoals een ongezond cholesterolgehalte in het bloed , hoge bloeddruk en overgewicht of obesitas - verhoogt roken het risico op hartaandoeningen verder.

Roken en het risico op perifere vaatziekte

Perifere arterieziekte (PAD) is een ziekte waarbij plaque zich ophoopt in de slagaders die bloed naar uw hoofd, organen en ledematen voeren. Roken is een belangrijke risicofactor voor PAD

PAD heeft meestal invloed op de slagaders die bloed naar uw benen voeren. Een geblokkeerde bloedstroom in de beenslagaders kan krampen, pijn, zwakte en gevoelloosheid in uw heupen, dijen en kuitspieren veroorzaken.

Een geblokkeerde bloedstroom kan ook het risico op een infectie in het aangetaste ledemaat verhogen. Het kan zijn dat uw lichaam het moeilijk heeft om de infectie te bestrijden.

Indien ernstig genoeg, kan een geblokkeerde bloedstroom gangreen (weefselsterfte) veroorzaken. In zeer ernstige gevallen kan dit leiden tot beenamputatie.

Als u PAD heeft, is uw risico op hartaandoeningen en een hartaanval groter dan het risico voor mensen die geen PAD hebben

Het roken van zelfs maar één of twee sigaretten per dag kan de PAD-behandelingen verstoren. Mensen die roken en mensen met diabetes lopen het grootste risico op PAD-complicaties, waaronder gangreen in het been door een verminderde bloedstroom.

Tweedehands rookrisico's

Tweedehands rook is de rook die afkomstig is van het brandende uiteinde van een sigaret, sigaar of pijp. Passief roken verwijst ook naar rook die wordt uitgeademd door een persoon die rookt.

Tweedehands rook bevat veel van dezelfde schadelijke chemicaliën die mensen inademen als ze roken. Het kan het hart en de bloedvaten van mensen die niet roken op dezelfde manier beschadigen als actief roken schadelijk is voor mensen die wel roken. Passief roken verhoogt het risico op een hartaanval en overlijden bij volwassenen aanzienlijk.

Passief roken verhoogt ook het risico op toekomstige coronaire hartziekten bij kinderen en tieners omdat het:

  • Beschadigt hartweefsel
  • Verlaagt HDL-cholesterol
  • Verhoogt de bloeddruk

De risico's van passief roken zijn vooral hoog voor premature baby's met respiratory distress syndrome en kinderen met aandoeningen zoals astma .

Risico's van sigaren- en pijprook

Onderzoekers weten minder over de invloed van sigaren- en pijprook op hart en bloedvaten dan over sigarettenrook.

De rook van sigaren en pijpen bevat echter dezelfde schadelijke chemicaliën als de rook van sigaretten. Studies hebben ook aangetoond dat mensen die sigaren roken een verhoogd risico op hartaandoeningen hebben.

Wat zijn de voordelen van stoppen met roken?- Roken en je hart

Een van de beste manieren om uw risico op coronaire hartziekten te verminderen, is door tabaksrook te vermijden. Begin nooit met roken. Als je al rookt, stop dan. Het maakt niet uit hoeveel of hoelang je hebt gerookt, stoppen is goed voor je.

Probeer ook passief roken te vermijden. Ga niet naar plaatsen waar roken is toegestaan. Vraag vrienden en familieleden om in huis en auto niet te roken.

Stoppen met roken zal uw hart en bloedvaten ten goede komen. Bijvoorbeeld:

  • Bij personen bij wie coronaire hartziekte is vastgesteld, vermindert stoppen met roken het risico op een recidiverende hartaanval en cardiovasculaire dood aanzienlijk. In veel onderzoeken was deze risicovermindering 50 procent of meer.
  • Het risico op hart- en vaatziekten in verband met roken begint kort na het stoppen af ​​te nemen en voor veel mensen blijft het na verloop van tijd afnemen.
  • Uw risico op atherosclerose en bloedstolsels in verband met roken neemt na verloop van tijd af nadat u bent gestopt met roken.

Stoppen met roken kan uw risico op hartaandoeningen evenveel of meer verlagen dan gewone geneesmiddelen die worden gebruikt om het risico op hartaandoeningen te verlagen, waaronder aspirine, statines, bètablokkers en ACE-remmers.

Strategieën om te stoppen met roken- Roken en je hart

Stoppen met roken is mogelijk, maar het kan moeilijk zijn. Miljoenen mensen zijn met succes gestopt met roken en blijven niet-rokers. Uit enquêtes onder huidige volwassen rokers blijkt dat 70 procent zegt te willen stoppen.

Er zijn een paar manieren om te stoppen met roken, waaronder in één keer stoppen ("cold turkey" worden) of langzaam het aantal sigaretten verminderen voordat u helemaal stopt. Gebruik de methode die het beste bij u past. Hieronder staan ​​enkele strategieën om u te helpen stoppen.

Maak je klaar om te stoppen

Als je wilt stoppen met roken, probeer dan gemotiveerd te raken. Maak een lijst van uw redenen om te willen stoppen. Schrijf een contract voor uzelf waarin uw plan om te stoppen wordt uiteengezet.

Als je in het verleden hebt geprobeerd te stoppen met roken, denk dan eens aan die pogingen. Wat heeft je in die tijd geholpen, en wat maakte het moeilijker?

Weet wat u ertoe aanzet om te roken. Rook je bijvoorbeeld na een maaltijd, tijdens het autorijden of als je gestrest bent? Ontwikkel een plan om elke trigger aan te pakken.

Krijg ondersteuning

Stel een stopdatum in en laat uw naasten hiervan weten. Vraag uw familie en vrienden om steun bij het stoppen met roken.

Neem medicijnen en gebruik het op de juiste manier

Praat met uw arts en apotheker over medicijnen en vrij verkrijgbare producten die u kunnen helpen bij het stoppen met roken. Deze medicijnen en producten zijn voor veel mensen nuttig.

U kunt nicotinegom, pleisters en zuigtabletten kopen bij een drogisterij. Andere geneesmiddelen die u kunnen helpen bij het stoppen met roken, zijn op recept verkrijgbaar.

Leer nieuwe vaardigheden en gedrag

Probeer nieuwe activiteiten om roken te vervangen. Maak bijvoorbeeld in plaats van te roken na een maaltijd een stevige wandeling in uw buurt of rond uw kantoorpand. Probeer regelmatig lichamelijk actief te zijn.

Begin met breien, timmeren of andere hobby's en activiteiten die u bezig houden. Probeer andere mensen die roken te vermijden. Vraag degenen die u niet kunt vermijden om uw inspanningen om te stoppen met roken te respecteren en niet om u heen te roken.

Haal sigaretten, asbakken en aanstekers uit uw huis, kantoor en auto. Rook helemaal niet - zelfs geen trekje. Probeer ook alcohol en cafeïne te vermijden. (Mensen die alcohol drinken, zullen sneller weer gaan roken na het stoppen.)

Wees voorbereid op terugtrekking en terugval

Wees voorbereid op de uitdaging van terugtrekking. Ontwenningsverschijnselen verminderen vaak na slechts 1 of 2 weken niet-roken, en elke drang om te roken duurt maar een paar minuten.

U kunt maatregelen nemen om met ontwenningsverschijnselen om te gaan. Als je zin hebt om te roken, wacht dan een paar minuten totdat de drang voorbij is. Herinner jezelf aan de voordelen van stoppen. Raak niet overweldigd - voer taken stap voor stap uit.

Als je terugvalt (uitglijden en rookt nadat je bent gestopt), bedenk dan wat de oorzaak van de slip is. Was u gestrest of niet voorbereid op een situatie die u associeert met roken? Maak een plan om deze situatie in de toekomst te vermijden of aan te pakken.

Gefrustreerd raken door je slip zal het in de toekomst alleen maar moeilijker maken om te stoppen. Accepteer dat je uitgleed, leer van de slip en herhaal om te stoppen met roken.

Als u weer regelmatig begint met roken, raak dan niet ontmoedigd. Zoek in plaats daarvan uit wat u moet doen om weer op het goede spoor te komen, zodat u uw doelen kunt bereiken. Stel een nieuwe stopdatum in en vraag uw familie en vrienden om u te helpen. De meeste mensen die roken, proberen herhaaldelijk te stoppen voordat ze dit met succes doen.

Veel rokers komen aan nadat ze zijn gestopt, maar de gemiddelde gewichtstoename is 10 pond of minder. U kunt de gewichtstoename onder controle houden door een hart-gezond eetplan te volgen en lichamelijk actief te zijn . Onthoud de positieve kant: voedsel ruikt en smaakt beter als je niet rookt.

Niet gevonden wat u zocht? Zoek verder in de