Home / Aandoeningen / Asperger syndroom

Asperger syndroom

Het Asperger-syndroom (AS) is een ontwikkelingsstoornis. Het is een autismespectrumstoornis (ASS), een van een aparte groep neurologische aandoeningen die wordt gekenmerkt door een meer of mindere mate van verslechtering van taal- en communicatieve vaardigheden, evenals repetitieve of beperkende denk- en gedragspatronen. Andere ASS zijn: klassiek autisme, Rett-syndroom, desintegratiestoornis bij kinderen en pervasieve ontwikkelingsstoornis die niet anderszins is gespecificeerd (meestal aangeduid als PDD-NOS). In tegenstelling tot kinderen met autisme behouden kinderen met as hun vroege taalvaardigheid.

Het meest onderscheidende symptoom van as is de obsessieve interesse van een kind in een enkel object of onderwerp, met uitsluiting van elk ander. Kinderen met as willen alles weten over hun interessegebied en in hun gesprekken met anderen zal er weinig anders zijn. Door hun expertise, hoge vocabulaire en formele spraakpatronen lijken ze op kleine professoren. Andere kenmerken van as zijn onder meer repetitieve routines of rituelen; eigenaardigheden in spraak en taal; sociaal en emotioneel ongepast gedrag en het onvermogen om succesvol met leeftijdsgenoten om te gaan; problemen met non-verbale communicatie; en onhandige en ongecoördineerde motorische bewegingen.

Kinderen met as zijn geïsoleerd vanwege hun slechte sociale vaardigheden en beperkte interesses. Ze kunnen andere mensen benaderen, maar een normaal gesprek onmogelijk maken door ongepast of excentriek gedrag, of door alleen over hun bijzondere interesse te willen praten. Kinderen met as hebben meestal een voorgeschiedenis van ontwikkelingsachterstand in motorische vaardigheden, zoals fietsen, een bal vangen of klimmen op buitenspeeltoestellen. Ze zijn vaak onhandig en slecht gecoördineerd met een wandeling die zowel hoogdravend als veerkrachtig kan lijken. 

Behandeling

De ideale behandeling voor AS coördineert therapieën die de drie kernsymptomen van de stoornis aanpakken: slechte communicatieve vaardigheden, obsessieve of repetitieve routines en fysieke onhandigheid. Er is niet het beste behandelpakket voor alle kinderen met as, maar de meeste professionals zijn het erover eens dat hoe eerder de interventie, hoe beter. 

Een effectief behandelprogramma bouwt voort op de interesses van het kind, biedt een voorspelbaar schema, leert taken als een reeks eenvoudige stappen, betrekt de aandacht van het kind actief bij zeer gestructureerde activiteiten en zorgt voor regelmatige versterking van het gedrag. Het kan sociale vaardigheidstraining, cognitieve gedragstherapie, medicatie voor naast elkaar bestaande aandoeningen en andere maatregelen omvatten.

Prognose

Met een effectieve behandeling kunnen kinderen met as leren omgaan met hun handicap, maar ze kunnen sociale situaties en persoonlijke relaties nog steeds moeilijk vinden. Veel volwassenen met as zijn in staat succesvol te werken in reguliere banen, hoewel ze aanmoediging en morele steun nodig kunnen blijven hebben om een ​​onafhankelijk leven te leiden. 

Niet gevonden wat u zocht? Zoek verder in de